دستگاه های خودپرداز، دستگاه های الکترونیکی هستند که مشتریان را قادر می سازند تا عملیات بانکی مانند برداشت وجه، انتقال وجه، پرداخت قبض، دریافت شارژ و دریافت موجودی را انجام دهند. انواع دستگاه خودپرداز که برای اهداف مختلفی ساخته شده اند بطور کلی به ۴ نوع دسته بندی می شوند:
خودپرداز داخلی
در این نوع، دستگاه خودپرداز یا در داخل شعبه بانک یا در نزدیکی آن نصب می شوند تا از تشکیل صف در جلوی شعبه جلوگیری شود.
خودپرداز بیرونی
در این نوع، دستگاه های خودپرداز در خارج از شعبه بانک مانند فروشگاه ها نصب می شوند. این نوع خودپردازها، بصورت مستقل هستند و در آنجا شعبه بانکی وجود ندارد. این کار یا توسط بانک ها یا توسط شرکت های واسط انجام می گیرد. در حالت اول بانک ها با اجاره قسمتی از فروشگاه، دستگاه خودپرداز را در آن محل نصب می کنند. در حالت دوم شرکت های واسط، دستگاه خودپرداز را به صاحب فروشگاه می فروشند و صاحب فروشگاه در کارمزد دریافتی از مشتری بابت تراکنش انجام شده با بانک شریک می شود. برای دانستن کارمزدی که به صاحب دستگاه خودپرداز تعلق می گیرد مطلب کارمزد دستگاه خودپرداز را مشاهده کنید.
خودپرداز داخل سازمانی
خودپردازهای داخل سازمانی، خودپردازهایی هستند که در داخل سازمان و فقط معمولا برای کارکنان آن سازمان تعیبه می شوند.
خودپردازهای سیار
در این نوع، دستگاه های خودپرداز به نقاط مختلف حمل می شوند تا مشتریان بتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند. این برای راحتی مشتری انجام می شود. بانک ICICI اولین بانکی بود که خودپرداز سیار را راه اندازی کرد.